Ketahuilah bahawa kesusahan itu akan membuka pendengaran dan penglihatan, menghidupkan hati, mendewasakan
jiwa, mengingatkan hamba dan menambah pahala..


My Blog List

Sunday, April 4, 2010

15 februari..abah masuk hospital



12-14 feb-aku ke sg congkak mengikuti program anjuran usim..sebelum ke sg congkak aku dah dimaklumkan oleh mak yang abah tengah demam dan kaki abah Nampak bengkak..dah saat akhir aku dpt tahu abah demam, jadi tak dapat lah aku cansel kan untuk tak gi program tu…mase kat program rase x sbr sgt nak balik rumah..smpi hari yang ditunggu2 aku pun berangkat balik ke rumah naik ktm..smpi rmh mase tu hari dah ptg..aku salam mak abah n sume..k.long dgn nisak takda rumah mase tu..diaorg pg rumah org yang blh ubt kan kaki abah..aku rase bdn abah panas..abah mengerang tahan sakit..aku ingt dmm biasa dan kaki abah pun bngkak biasa..malam tu aku duk kat abah..pct2 kaki abah yang bngkak..abah mnjrit sakit..pastu abah cakap kat kaki abah ada nanah..aku pun cuba tengok..betul lah kaki abah ada nanah..aku cuba tekan rasa macam ada bnyk air dgn angin dalam kaki abah..sekali aku picit kuarkan nanah dgn angin dalam kaki abah, kuar bau yang busuk sgt..tp aku tahan..aku pct lagi pelahan2..rupanya k.long dah pcit nanah kat kaki abah pagi tu..kat celah kaki abah antara ibu jari dgn jari telunjuk ada lubang..kat atas kaki abah pun ada lubang sbb kaki abah bngkak sgt, jadi nanah pecah kat situ..

Malam tu jgk cik usop kwn abah dtg umah melawat abah..dia suruh abah pg hospital sbb kaki abah makin bngkak..tp abah mcm xnk sbb abah tau abah mst kene tahan wad..mase tu dah dkt pukul 11 mlm..k.long dgn nisak tak balik2 lagi..kene beratur panjang sgt kat rumah orang yang blh ubat kaki abah utk dapatkan temujanji..dpt plk 31 march..lame lagi..kaki abah makin sakit..mlm tu k.lomg dgn nisak balik kul 2 pagi.

Bsk tu kitaorg kumpul satu kluarga baca yassin kat abah..moga2 sakit abah berkurangan..mase baca yasin,kitaorg nangis teresak2 sdh sbb abah sakit..nak ubatkan pun tak tahu macamane..selalunya abah la org paling kuat dalam rmh..dan abah la yang pegi keja hari2 tanggung kitaorg sume..ni dah sminggu abah sakit dari sblm aku balik lagi..aku tgk barang2 dapur rumah pun dah hbs..sdh sgt..kluarga aku bkn org senang..tenghari tu abah ckp kat k.long suh tpn makndak..abah nak pegi hospital..sume hntr abah ke hsptl kcuali aku dgn nnk sbb nnk x blh tggl rmh sorng..nnk pun dah tua..tkt apa2 jadi..sampai hsptl abah kene puasa..k.long kate kering sgt bbir abah..sdh sgt tgk..ptg tu sume blk rmh, tggl abah sorng2 kat hsptl..mlm tu aku naik mtr pg hsptl nak tgk abah..sampai2 tgk ramai nurse keliling abah..aku suap abah air, bnyk abah minum..mlm tu je dkt 2 btl bsr abah minm..dmm abah pns sgt sbb tu abah cpt haus..aku dgn k.long tido hospital malam tu..

No comments:

Post a Comment