Ketahuilah bahawa kesusahan itu akan membuka pendengaran dan penglihatan, menghidupkan hati, mendewasakan
jiwa, mengingatkan hamba dan menambah pahala..


My Blog List

Sunday, April 4, 2010

Jari dan kaki abah dipotong..innalillah..







Kaki abah makin bengkak..jari abah makin hitam..Dr. kate jari abah mst dipotong..dan nanah dalam kaki abah mst dicuci..bbrp jam dalam blk pmbedahan..abah disorong keluar..alhamdulillah, 2 jari abah selamat dipotong dan nanah yang mmbengkak dah dikeluarkan..berat mata memandang berat lagi bahu memikul..kesian sgt tgk abah..kaki abah sakit nak bergerak..mase nurse cuci..aku tgk kaki abah merah sgt..dah xda kulit..abah menjerit sakit..

2 hari lepas tu Dr. bagitau yang kaki abah mesti dipotong sampai atas lutut sbb kuman dalam kaki abah dah merebak dan kalau dibiarkan bimbang kuman akan merebak ke jantung dan akan mmbhykan nyawa..lps wat kptsn, abah mmtuskan yang abah stuju utk ptg kaki sebelah kanan..abah sign perjanjian..bsknya abah akan masuk ke bilik bedah skali lagi utk ptg kaki..mase tu sume sedara mara tak bagi ptg kaki abah sbb nak cuba bwk abah berubat cara kg..kitaorg pun dah berbelh bagi mase tu..nak ptg ke tdk..tp akhirnya kptsn yg dipilih adalah ptg jgk..

Malam tu pkl 10 malam Dr. sorong abah masuk bilik bedah..yang ada mase tu aku,mak,zakiah dgn kwn abah pakcik ademi..aku tahan air mata yang nak mengalir..aku tgk mata abah pun berair..mak dgn zakiah pun same..lps abah dah msk blk bedah, kitaorg tggu abah kat katil abah..dgn harapan abah akan selamat..pkl 2 pagi..terdengar bunyi roda katil..alhamdulillah..abah selamat dibedah..nampak senyuman di wajah abah..

Abah masih tdk mampu utk berdiri dgn tegak sbb kaki yang ptg tu masih sakit..dan sekarang abah dah ada kerusi roda..makteh bagi..sng abah nak bergerak..lps ptg kaki, abah terus demam balik hingga ke hari ini..dah hampir sebulan abah dihospital..kedai makan kat eon bank pun dah ttp dan skrg hdp kami bergntg pada duit sewa kedai dan duit yang sedara mara n kwn2 bagi sementara tggu nisak keje..kesian nisak sbb terpaksa berhenti bljr sbb kos pengajian dia mahal mmndgkan kolej swasta..xpe la nisak..niat ikhlas nak tlg kluarga..insyaallah Allah akan balas berlipat kali ganda dgn pngorbanan yang nisak buat dan ada hikmah yang besar disebalik ujian besar yang Allah bagi pada keluarga kita..sekarang keadaan abah makin stabil Cuma perangai abah berubah..abah jd seorg yang diam..blh kira berapa patah je abah ckp..aku sdh tgk abah macam tu..ramai sedara mara dtg dari jauh..abah ttp diam..apapun aku harap abah dan kami sekeluarga akan tabah harungi hdp dan semoga Allah panjangkan umur abah..amin..

No comments:

Post a Comment